
Många rekryterande chefer ser i dag värdet av en ordentlig onboarding. Det är en viktig del i att behålla nya medarbetare och att se till att de snabbt blir produktiva. Preboardingen är något som betydligt färre rekryterande chefer pratar om, eller arbetar aktivt med.
Undersökningar har visat att företag som arbetar aktivt med att skapa ett preboarding program, har en 11% högre chans att behålla sina nya medarbetare under det första året.
Samtidigt finns det studier som pekar på att 20% av nyanställda lämnar sina jobb inom 45 dagar. Därefter kan hela 59% tänka sig att byta till en liknande roll om de bara fick frågan.
Vad är en preboarding och hur kan den göra dina nya säljare till ambassadörer innan de har sin första dag på jobbet?
Det är precis vad den här artikeln kommer att handla om.
Vi hoppas att du får en större förståelse för vad en preboarding är och varför den är viktig. Samtidigt vill vi skicka med dig några konkreta tips och förslag så att du kan skapa ett preboardingprogram som passar ditt företag.
Vad är en preboarding?
Din nyanställdes resa börjar inte första dagen de kliver in på kontoret. Den börjar långt innan – när avtalet är signerat.
Du har förmodligen listat ut att preboarding bara är en fyndig omskrivning av den mer välkända onboarding.
Preboardingen syftar till ”gapet” som uppstår från att din nya säljare skrivit på sitt anställningsavtal till att de gör sin första dag på jobbet.
Syftet med en preboarding
Medarbetare har inte samma tunnelseende för en arbetsgivare idag och det gäller alla yngre generationer. Generationen Millenials som motsvarar 75% av den totala arbetsstyrkan, kallas till och med den ”jobb-hoppande generationen” av Deloitte.
Med det sagt är dina duktiga säljare garanterat uppvaktade och eftertraktade av andra arbetsgivare. Det gör att ditt företag snabbare måste göra ett gott intryck och säkerställa produktiviteten hos nya medarbetare.
Annars riskerar du att tappa dina säljare, innan de ens hunnit leverera resultat.
Då har vi inte ens pratar om upplevelsen hos den nya säljaren och vilket intryck de får av dig som arbetsgivare.
5 tips på preboarding aktiviteter
Du behöver anpassa vilka aktiviteter som ska ingå i onboardingen och beroende på hur lång preboardingperioden är, kan du behöva lägga till- eller ta bort aktiviteter.
Bjud in till en lunch eller fika
För att din nya medarbetare ska känna sig trygg inför första dagen på jobbet. Kan det vara en bra idé att bjuda på en lunch eller fika, tillsammans med några kollegor. Det gör att din nya medarbetare har flera trygga punkter på kontoret än dig som chef.
Skicka ut ett välkomstpaket
Vad kan din nya säljare ta del av redan innan de börjar? Det kan vara en bok, profilkläder eller skrivblock och pennor. Se bara till att du skickar ut något till din nya medarbetare så att de känner sig uppskattade och som att du inte glömt bort de. Med tanke på att vi arbetar i en så digital värld kan det fysiska välkomstpaketet göra ett extra stort avtryck.
Bjud in till demo-miljöer
På dagens arbetsplatser finns det en uppsjö av olika system och verktyg att sätta sig in i, speciellt som en ny säljare. Där kan du korta startsträckan genom att bjuda in säljaren till demo-miljöer så att de i lugn och ro kan klicka runt och bekanta sig med systemen.
Skicka en video
Några dagar innan din nya säljare har sin första dag på jobbet kan det vara en bra idé att skicka en kort video. Det räcker med att du håller i telefonen och spelar in dig själv medan du promenerar runt på kontoret, visar säljarens kontorsplats och säger hej till någon kollega. Berätta att du ser fram emot att säljaren snart är på plats.
Plan för första veckan
Visste du att 4% av anställda slutar efter en katastrof-dålig första dag på jobbet och 50% är oroliga över att komma för sent?
Hjälp dina nya kollegor genom att skapa en tydlig plan för den första veckan (eller perioden) och skicka den till din nya säljare. Det tydliggör förväntningarna och minskar medarbetarens oro.
Starta arbetet genom att skapa en checklista
Det absolut enklaste sättet för att dig att snabbt komma i gång med din egen preboarding. Är att skapa en checklista.
Börja skriva ner allt som säljaren kan tänkas ta del av, innan de har sin första dag på jobbet och se till att någon är ansvarig för varje steg.
Summering
Ditt genomtänkta preboardingprogram ger dig större chans att behålla dina nyanställda säljare. Det kan också bidra till att du gör dina nya säljare till ambassadörer redan innan de haft sin första anställningsdag.
Preboardingprogrammet är viktigt då anställda byter jobb oftare än någonsin vilket gör att företag snabbare behöver få sina nya medarbetare att leverera resultat.